Nr konta bankowego: 10 1240 4025 1111 0010 6175 7085 - Przekaż 1% podatku nr KRS 0000445584 biuro@poranek.pl

W kuchni stosujemy zwykle trzy podstawowe sposoby obróbki naszych dań. Pierwszą jest gotowanie we wrzącej wodzie. Drugą jest smażenie na patelni. Trzeci sposób to pieczenie potraw w piekarniku. Do tego dochodzi duszenie czy używanie piekarników mikrofalowych. Każdy z tych sposobów ma swoje wady i zalety. A jak jest z gotowaniem na parze? Zobaczmy, na czym ono polega i czy faktycznie zasługuje ono na uznanie.

Czym jest gotowanie na parze?

Gotowanie na parze to nic innego, jak ogrzewanie żywności za pomocą gorącej pary wodnej zamiast we wrzątku. Najczęściej gotowane w ten sposób są warzywa. Do gotowania na parze można użyć specjalnego sitka, czy choćby durszlaku, który umieszczamy nad wrzącą wodą w garnku. Specjalnie dla tej formy gotowania powstały parowary z kilkoma piętrami, które w miarę równomiernie rozprowadzają parę. Najszybciej gotuje się żywność na dole, a najwolniej na górze. Można również skorzystać z szybkowaru, kombiwaru, a nawet z kuchenki mikrofalowej z odpowiednią funkcją.

Gotowanie na parze jest znane już od wielu lat w krajach Dalekiego Wschodu. Wykorzystuje się do tego celu patelnię wok i inne specjalne przybory, takie jak bambusowe sitka lub koszyczki. Dzięki tej technice gotowania ludzie żyjący w takich krajach, jak Chiny, w znacznie mniejszym stopniu cierpią z powodu otyłości. Choćby dlatego gotowanie na parze zyskało uznanie na całym świecie.

Przyjrzyjmy się zaletom i wadom tej formy przyrządzania posiłków.

Gotowanie na parze – zalety

Najważniejszy dla naszego zdrowia jest fakt, że gotując na parze praktycznie nie używamy szkodliwych dla nas produktów. Przede wszystkim nie potrzebujemy stosować żadnego tłuszczu do smażenia, tak jak to robimy smażąc na patelni. Natomiast możemy śmiało dodać np. oliwę z oliwek do gotowego już dania. Co więcej, gotując na parze, mocno ograniczamy spożycie soli (dodajemy ją dopiero po ugotowaniu). Dzięki temu posiłek jest mniej kaloryczny, co docenią zwłaszcza osoby odchudzające się.

Kolejną zaletą jest fakt, że dzięki gotowaniu na parze warzywa tracą znacznie mniej witamin i innych mikroelementów, niż podczas zwykłego gotowania czy smażenia. Para wodna rozkłada komórki wielu warzyw, co uwalnia dodatkowe ilości korzystnych dla nas substancji odżywczych, w tym przeciwutleniaczy. Również włókna warzyw miękną pod wpływem pary wodnej, przez co stają się one łatwiejsze dla nas do strawienia.

Ponieważ warzywa gotowane na parze nie mają bezpośredniego kontaktu z wrzącą wodą, to nie tracą one swojego żywego koloru. Żywność jest wtedy wilgotna i nie nasiąka wodą. Podczas zwykłego gotowania brokuły zyskują 12% wagi, ale podczas gotowania na parze tylko 4%. Dzięki tym zaletom warzywa pozostają nie tylko kolorowe, ale w dużej mierze zachowują swój oryginalny smak.

Kolejną zaletą gotowania na parze jest to, że gotowe, pełnowartościowe danie można przyrządzić w ciągu nawet pół godziny. Zwłaszcza gdy stosujemy parowar i wykorzystujemy jego możliwości na maksa, umieszczając żywność na wszystkich poziomach. Zaletą jest też fakt, że nie musimy mieszać ani przekładać żywności podczas gotowania. Wystarczy czekać, a para zrobić wszystko za nas. Nie musimy więc specjalnie pilnować naszych potraw i na czas gotowania możemy zająć się czymś innym. Należy jednak uważać, aby ich nie rozgotować.

Gotowanie na parze – wady

Wobec powyższych niewątpliwych zalet gotowania na parze, wydawałoby się, że ta metoda nie ma żadnych wad. Jednak wady istnieją, choć jest ich niewiele. Po pierwsze, para wodna może poparzyć nas nawet bardziej niż wrząca woda, jeśli nie będziemy ostrożni. Po drugie, dla niektórych osób, zwłaszcza przyzwyczajonych do specyficznego smaku smażonych lub mocno solonych potraw, żywność gotowana na parze może wydać się mdła i niesmaczna.

Z tego powodu, jeśli chcemy zacząć gotować na parze, warto zapoznać się z pewnymi sposobami na poprawę smaku potraw przyrządzanych w ten sposób. Można np. stosować odpowiednie zioła lub specjalne mieszanki przygotowane specjalnie do takiej formy gotowania. Zioła należy dodać jeszcze przed samym gotowaniem. Można również dodać je do wody. W przypadku soli najlepiej jest dodać ją dopiero, gdy danie jest już na stole.

Co gotować na parze?

Gotować na parze można niemal wszystko. Oczywiście ta technika gotowania najbardziej kojarzy się nam z warzywami. Osoby rozpoczynające przygodę z gotowaniem na parze mogą zacząć od brokułów. We wrzącej wodzie będą mocno rozmiękczone, zaś dzięki gotowaniu na parze zachowają swój żywy kolor i smak. W ten sposób gotować można wiele innych warzyw, również liściaste. Można także gotować ziemniaki z dodatkiem ziół, ryż, a nawet różnego rodzaju kasze i makarony.

Oczywiście jedne dania będą gotowały się szybciej, inne wolniej. Np. marchew pokrojona w plasterki lub małe marcheweczki zagotują się w 15 minut, zaś kolba kukurydzy nawet w 40 minut. W serwisie NaParze.pl znajdziemy orientacyjny czas gotowania się różnych produktów. Musimy też pamiętać o odpowiednim poziomie wody. Z jednej strony musi jej być na tyle dużo, aby wytwarzać odpowiednią ilość pary. Z drugiej strony należy uważać, aby wrząca woda nie dotykała gotowanej żywności.

Źródła:

  • https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/w-kuchni/gotowanie-na-parze-zdrowe-i-smaczne-aa-Uz8b-iJko-hdAL.html
  • https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/w-kuchni/gotowanie-na-parze-najzdrowszy-sposob-przyrzadzania-jedzenia-aa-A9Wq-DKHK-ttjk.html
  • https://zywienie.medonet.pl/zdrowe-odzywianie/zdrowe-gotowanie/gotowanie-na-parze-zalety-co-mozna-gotowac-na-parze/mc9bv5f
  • https://inspirowanesmakiem.pl/gotowanie-na-parze-wady-i-zalety/
  • https://czarodziejska.wordpress.com/2014/04/08/gotowanie-na-parze-wady-i-zalety/
  • https://www.garneczki.pl/blog/jak-gotowac-na-parze-praktyczne-porady/
  • https://naparze.pl/
Skip to content