Nr konta bankowego: 10 1240 4025 1111 0010 6175 7085 - Przekaż 1% podatku nr KRS 0000445584 biuro@poranek.pl

W naszych poprzednich tekstach w ramach “Miesiąca dobrego żywienia” kładliśmy nacisk przede wszystkim na aspekt zdrowego żywienia. W niniejszym artykule zastanowimy się nad rolą innych niezwykle ważnych czynników wpływających na nasze zdrowie i samopoczucie.

Czym jest zdrowie?

Z fizjologicznego punktu widzenia zdrowie to pełna zdolność organizmu do utrzymania równowagi między nim i środowiskiem zewnętrznym oraz do prawidłowego reagowania na zmiany środowiska i przystosowanie się do nich. Pojęcie to ma jednak znacznie szerszy wymiar.

W 1946 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) postanowiła przyjąć nową definicję zdrowia, która wykracza poza zakres tradycyjnego podejścia biomedycznego i nie koncentruje się wyłącznie na takich wymiarach, jak śmiertelność niepełnosprawność, absencja chorobowa, zapadalność na choroby itp. W zamian zaproponowano model biopsychospołeczny, który zakłada, że zdrowie nie wyraża się tylko w braku choroby lub kalectwa, lecz w odczuwaniu pełnego dobrostanu (pojęcie well-being), który ma wymiar fizyczny, psychiczny i społeczny.

Nasze zdrowie to korelacja odpowiednio zrównoważonej sprawności fizycznej, psychicznej i społecznej.

Właściwe odżywianie o czym pisaliśmy wcześniej ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Znaczenie ma jednak nie tylko to, co jemy, ale również – w jaki sposób dostarczamy organizmowi potrzebnych składników. Ilość posiłków, częstotliwość ich spożywania oraz sposób, w jaki je przyjmujemy mają także niebagatelny wpływ na nasz organizm.

To jednak nie wszystko. Nawet najlepiej dobrana dieta nie zadziała bez odpowiedniej ilości snu, ruchu i świeżego powietrza.

Wpływ snu na nasze zdrowie

Sen to integralna część doby. Jego optymalna ilość pozwala zadbać o dobre samopoczucie i prawidłowe funkcjonowanie wielu procesów w organizmie. Chociaż zapotrzebowanie organizmu na sen nieznacznie różni się u każdego z nas, większość zdrowych dorosłych potrzebuje od siedmiu i pół do dziewięciu godzin snu na dobę, by działać w pełni mocy. Dzieci i młodzież potrzebują jeszcze więcej. I mimo przekonania, że nasza potrzeba snu zmniejsza się wraz z wiekiem, starsi ludzie wciąż potrzebują co najmniej siedmiu i pół do ośmiu godzin spania.

Poza ilością snu oczywiście liczy się jego jakość, więc pamiętajmy, aby spać regularnie, w ciemnym miejscu, z dala od hałasu i wszystkich pozostałych czynników negatywnie wpływających na jakość snu!

Więcej na temat snu przeczytasz tutaj.

Aktywność fizyczna

Według definicji WHO aktywność fizyczna to ruch ciała spowodowany skurczami mięśni szkieletowych, w trakcie którego zużycie energii przekracza tzw. poziom energii spoczynkowej, czyli zużywamy więcej kalorii niż w trakcie snu czy oglądania telewizji.

Aktywność fizyczna na optymalnym jednostkowym poziomie stymuluje rozwój, zabezpiecza potrzeby ruchowe, wzmacnia wydolność serca, poprawia elastyczność mięśni i stawów, wzmacnia mięśnie i kości. Udowodnione jest, że osoby aktywne, w porównaniu do osób, które nie mają zbyt wiele (i nie stwarzają sobie okazji do) ruchu cieszą się lepszym samopoczuciem, rzadziej odczuwają dolegliwości psychiczne lub fizyczne, takie jak obniżony nastrój czy bóle głowy.

Dlaczego ruch fizyczny poprawia samopoczucie? Dzieje się tak, ponieważ zwiększa on produkcję endorfin, czyli „hormonów szczęścia”, które wywołują pozytywne emocje i zmniejszają odczuwanie bólu. To jedna z wielu odpowiedzi na pytanie, dlaczego aktywność fizyczna jest ważna.

Świeże powietrze a zdrowie

Przebywanie na świeżym powietrzu ma również niebagatelny wpływ na nasze zdrowie. Naukowcy z University of East Anglia przeprowadzili metaanalizę ponad 140 badań dotyczących wpływu przebywania na terenach zielonych na stan zdrowia. Wykazali, że taka forma spędzania czasu wiąże się z obniżeniem poziomu kortyzolu i zmniejszeniem ryzyka wystąpienia nadciśnienia, udaru, chorób serca czy astmy.

Zdajemy sobie sprawę, że duża część mieszkańców Polskich miast może mieć utrudniony dostęp do terenów zielonych jednak nawet codzienne wyjście do parku z czworonogiem zapewni nam choćby minimalną dawkę ruchu oraz dotleni nasze płuca.

Ważne jest również codzienne wietrzenie mieszkania. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Dogrzewanie pomieszczeń powoduje, że powietrze staje się bardzo dogodnym siedliskiem bytowania bakterii i wirusów. Optymalna temperatura w naszych mieszkaniach powinna wynosić 20-22°C

Skip to content