Nr konta bankowego: 10 1240 4025 1111 0010 6175 7085 - Przekaż 1,5% podatku nr KRS 0000445584 biuro@poranek.pl

Pandemia koronawirusa wymusiła pozytywne zmiany w jadłospisach i stylu żywienia. Zmianom uległy kulinarne zwyczaje Polaków. Podczas odosobnienia nasi rodacy pokochali naleśniki, częściej sięgali po warzywa, część rezygnowała z mięsa na rzecz produktów pochodzenia roślinnego. Polacy chętniej gotowali i zasiadali do posiłków z bliskimi – potwierdzają to badania, które przytaczamy w naszym artykule.

 

Kulinarne zwyczaje Polaków: królują naleśniki i potrawy polskie

 

Niecałe dwa miesiące temu Mastercard opublikował informacje, które obrazują zmiany kulinarnych zwyczajów Polaków.

68% z nas deklaruje, że poprawiło swoje umiejętności w kuchni w ciągu minionych 12 miesięcy, a przeciętne gospodarstwo domowe spędza 14 godzin tygodniowo na przygotowywaniu posiłków, co stanowi wzrost o 42% w porównaniu z rokiem poprzednim.

 

Z raportu wynika również, że coraz częściej sięgamy po ulubione tradycyjne potrawy. W Polsce najczęściej wskazywanym daniem były naleśniki – 46 proc. badanych potwierdziło, że przygotowało lub nauczyło się przygotowywać naleśniki w minionym roku. Drugie miejsce zajął rosół (44 proc.), a trzecie – pierogi (43 proc.).

Kulinarne Zwyczaje Polaków - wyniki badania Upfield

Źródło: https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/aktualnosci/pl-pl/2021/marzec/raport-mastercard-pandemia-wplynela-na-kulinarne-zwyczaje-polakow/

Zakupy online

Ograniczenia związane z pandemią zmieniły również to, jak i gdzie konsumenci robią zakupy. Co trzeci z nich przyznał, że w czasie obostrzeń po raz pierwszy zdecydował się na zakupy spożywcze online. 30% ankietowanych zauważyło, że na wirtualne zakupy wydaje więcej pieniędzy niż w czasie tradycyjnej wizyty w sklepie. Jednocześnie 36% Polaków planuje pozostać przy tej formie robienia zakupów po zniesieniu obostrzeń.

W czasie pandemii zwiększyły się również wydatki Polaków na produkty związane z wyposażeniem kuchni. Najczęściej kupowaliśmy sprzęt kuchenny, w tym maszynki do pieczenia chleba, garnki i patelnie (62%), szkło stołowe (39%) oraz sztućce (26%). Częściej zamawialiśmy też inne produkty potrzebne do przygotowania idealnej kolacji w domu, w tym: świece (44%), nastrojowe oświetlenie (13%) czy głośniki (10%).

 

Zdrowiej i mniej mięsa

 

Jeśli w sytuacji związanej z pandemią koronawirusa mielibyśmy szukać pozytywów, jeden zdecydowanie rzuca się w oczy. Okazuje się, że dzięki niej Polacy zaczęli się zdrowiej odżywiać.

Cytując wyniki badania „Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa 2020” wykonanego na zlecenie firmy Upfield:

Zmianę nawyków żywieniowych w czasie izolacji społecznej zadeklarowało ponad 40 proc. badanych. Prawie połowa (48 proc.) przyznała, że jadła zdrowiej, a co czwarta osoba (24,5 proc.) spożywała mniej mięsa. Ankietowani wskazywali też na częstsze gotowanie w domu od podstaw (60 proc.) i regularne jadanie posiłków (46 proc.).

Upfield chciał także zbadać preferencje mieszkańców Polski dotyczące kuchni roślinnej. Okazało się, że kiedy Polacy pozostawali w domach, chętniej spożywali produkty pochodzenia roślinnego. Prawie 1/3 badanych (31,6%) przyznała, że podczas społecznego odosobnienia kupowała więcej niż zwykle produktów pochodzenia roślinnego. Większość do takich wyborów popchnęła chęć zrównoważonego odżywiania (49,4 proc.), wypróbowania nowych przepisów (31,5 proc.) lub potrzeba wzmocnienia układu odpornościowego (29,1 proc.). O korzyściach płynących z przejścia na dietę roślinną pisaliśmy mi.in. w naszym filmie „Jak zastąpić mięso…

 

Skip to content