Nr konta bankowego: 10 1240 4025 1111 0010 6175 7085 - Przekaż 1% podatku nr KRS 0000445584 biuro@poranek.pl

Często słyszymy, że bez śniadania ani rusz. W natłoku obowiązków dziennych zdarza nam się jednak jeść bardzo skąpe śniadanie, albo nawet rezygnować z niego tłumacząc, że nie mamy na to czasu. Tymczasem śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. To ono daje nam energię na cały dzień po wieczornym i nocnym „poście”. Jak więc powinno być z naszymi śniadaniami? Zapraszamy do artykułu.

Śniadanie dawniej a dzisiaj

Istnieje takie przysłowie: „Śniadanie jak król, obiad jak książę, kolacja jak żebrak”. Inna jego wersja brzmi następująco: „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Niezależnie od wersji wygląda na to, że mądrość ludowa – choć nie zawsze najlepsze źródło mądrości – ma w tym przypadku rację.

Współczesne tempo i tryb życia nie sprzyja naszemu zdrowiu. Wielu z nas przyzwyczaiło się jeść skąpe śniadanie, często w pośpiechu, tłumacząc to brakiem czasu. Nieraz można też spotkać osoby, które zwyczajnie opuszczają śniadanie. Dotyczy to zwłaszcza studentów, którzy wieczorami prowadzą bardzo aktywny towarzysko tryb życia. Inny problem wiąże się z tym, że rano spożywamy niewłaściwe produkty, które nie dostarczają nam wystarczającej ilości mikroelementów. Jest to wielki błąd.

Dlaczego śniadanie jest ważne?

Śniadanie spożywamy po kilkunastu godzinach od ostatniego posiłku. Wieczorem i nocą powinniśmy dawać odpocząć naszemu organizmowi. Dotyczy to także naszego żołądka. Natomiast po przebudzeniu dobrze jest rozruszać nasz organizm. Wtedy nasz żołądek jest gotowy przyjąć najwięcej pokarmu.

Człowiek do normalnego funkcjonowania potrzebuje mniej więcej 2000 kalorii dziennie. Dietetycy uważają, że śniadanie powinno obejmować około 25-30% dziennego zapotrzebowania na kalorie, co jest równe 500-600 kalorii. Osoby o mniejszym zapotrzebowaniu, na np. 1500 kalorii, powinny rano przyjąć odpowiednio mniej.

Śniadanie a inne posiłki dnia

Ważna jest również dokładna pora, o której jemy śniadanie. Powinno ono zostać spożyte w ciągu jednej lub dwóch godzin od przebudzenia. Rano nasz poziom glukozy jest bardzo niski. Dzięki pełnowartościowemu śniadaniu możemy go odpowiednio podwyższyć, abyśmy mieli energię działać. Co więcej, rano nasz żołądek produkuje więcej soków żołądkowych. Unikanie śniadania może więc prowadzić do dolegliwości żołądkowych, takich jak stany zapalne.

Dla osób odchudzających się również ważna będzie informacja, że omijanie śniadania wcale nie sprawia, że chudniemy. Nasz organizm bowiem nadrabia sobie braki energetyczne później, podczas obiadu i kolacji. To sprawia, że zamiast chudnąć, przybywamy na wadze. Dlatego zamiast rezygnować ze śniadania, o wiele lepiej zrezygnować z kolacji.

Badania naukowe

Badania przeprowadzone na Loma Linda University School of Public Health przy współpracy z czeskimi naukowcami udowadniają, że dla chudnięcia najlepsze jest przyjmowanie dwóch posiłków dziennie (śniadania i obiadu lub obiadokolacji) aniżeli spożywanie więcej posiłków w mniejszych ilościach. W badaniach wzięła udział grupa 50 660 dorosłych osób w wieku 30 lat i więcej.

Według naukowców, na spadek masy ciała wpływ miały cztery czynniki: spożywanie tylko dwóch posiłków dziennie, unikanie jedzenia w nocy przez co najmniej 8 godzin od spożycia ostatniego posiłku, spożywanie śniadań oraz uczynienie śniadania lub obiadu najbardziej obfitym posiłkiem – dotyczy to zwłaszcza śniadania. Natomiast nabieraniu wagi sprzyjało jedzenie więcej niż trzech posiłków dziennie, zwłaszcza z przekąskami, oraz spożywanie kolacji jako najbardziej kalorycznego posiłku.

Jak widać, badania amerykańskich i czeskich naukowców potwierdzają maksymę, żeby śniadania jeść jak król.

Korzyść dla mózgu

Oprócz tego, spożywanie odpowiednio obfitego śniadania pomaga nam w koncentracji za dnia. Gdy nie spożywamy śniadania i odczuwamy głód, nasz mózg nie może się odpowiednio skupić na wykonywanych zadaniach. Pogarsza się nasza zdolność uczenia się i zapamiętywania. Dzięki odpowiednio zbalansowanemu śniadaniu, pobudzimy nasze ciało i mózg do właściwego działania. Poprawią się nasze wyniki w nauce i efektywność w pracy.

Jakie śniadanie jest najlepsze?

Jak skomponować najlepszy, pełnowartościowy posiłek śniadaniowy? Przede wszystkim powinien zawierać produkty zbożowe pełnoziarniste. Może to być odpowiednie pieczywo, płatki zbożowe, musli albo otręby. Polecane są szczególnie płatki owsiane (które można przygotować bardzo szybko). Pełnoziarniste produkty zbożowe zawierają duże ilości błonnika, dzięki czemu czujemy się nasyceni. Ponadto są one pełne w węglowodany złożone – jest to o tyle ważne, że są one trawione i wchłaniane powoli przez nasz organizm. W ten sposób energia dla naszego organizmu jest dostarczana stopniowo, dzięki czemu unikamy gwałtownych wahań glukozy we krwi.

Oprócz tego warto dodać inne produkty, które zawierają w sobie białko i tłuszcze nienasycone. W tej roli spełniają się szczególnie różnego rodzaju orzechy. Zawierają one wysokiej wartości białko, błonnik, witaminy i tłuszcze. Zaleca się, aby dzienna dieta obejmowała 30 g niesolonych orzechów. Sprawdzić się mogą też takie produkty, jak siemię lniane oraz pestki dyni i słonecznika. Osoby na diecie wegańskiej mogą również zastąpić produkty mleczne innymi źródłami białek, np. mlekiem sojowym czy gryczanym.