Nr konta bankowego: 10 1240 4025 1111 0010 6175 7085 - Przekaż 1,5% podatku nr KRS 0000445584 biuro@poranek.pl

Marnowanie żywności to ogromny problem w naszym kraju. Badania jasno pokazują, że aby ograniczyć marnowanie jedzenia powinniśmy włączyć nienachalną edukację w tym zakresie w wspólnie spędzony czas. Jak się za to zabrać? 

153 kilogramów na sekundę – tyle obecnie marnujemy żywności w Polsce 

Jak wynika z przeprowadzonych badań w ramach projektu PROM jako konsumenci kupujemy i gromadzimy za dużo oraz nie planujemy posiłków i zakupów. Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy podaje, że w samej Polsce w każdej sekundzie przez cały rok wyrzucane do kosza są blisko 153 kilogramy żywności w całym łańcuchu żywnościowym, a więc począwszy od producentów, poprzez dystrybucję, gastronomię, na konsumentach kończąc. Za 92 kg z tej sumy odpowiadamy my konsumenci, co w przeliczeniu np. na chleb daje aż 184 bochenki. Problem jest więc poważny. 

Zainwestujmy czas w edukację najmłodszych 

Jako dorośli musimy zwracać uwagę na to, by sami ograniczać wyrzucanie żywności, z korzyścią dla nas samych, ale przede wszystkim dla naszych dzieci i przyszłych pokoleń, by zostawić planetę po sobie w stanie nie gorszym niż obecny. W tę edukację warto zaangażować dzieci i zainwestować tym samym we wspólnie spędzony czas.  

Wiedzę dotyczącą właściwego gospodarowania żywnością możemy przekazywać najmłodszym podczas wykonywania codziennych obowiązków, czy też w czasie nauki oraz zabawy. Niezwykle istotne jest pokazanie dzieciom, że najbardziej prośrodowiskowe mogą być ich codzienne, racjonalne decyzje. 

Jak przekonać dzieci do niemarnowania jedzenia? 

Możemy zacząć od zaangażowania dzieci w robienie wspólnej listy posiłków i odpowiednio do niej dobranej listy zakupów. Pokażmy jakie produkty są potrzebne by powstała np. domowa pizza czy spaghetti.  

Robiąc zaś zakupy wytłumaczmy, że do koszyka wkładamy wyłącznie to, co znajduje się na liście, a na zakupy nie chodzimy głodni.  

W sklepie możemy uczyć dzieci rozpoznawać warzywa i owoce i rozmawiać o tym w jaki sposób rosną i skąd pochodzą, wybierać też niekoniecznie idealne jabłka czy samotne banany.  

Sprawdzajmy etykiety i terminy ważności kupowanych produktów. Przy okazji nauczmy dzieci odpowiedniego układania produktów w szafkach, w lodówce w taki sposób, by te, które trzeba szybko zużyć, były pod ręką.  

Wspólny czas spędzony w kuchni na przygotowywaniu posiłków może być też świetną nauką dla dzieci odnośnie wykorzystywania poszczególnych produktów spożywczych. Uczmy najmłodszych jak obierać warzywa tak, by jak najmniej się marnowało, czym zastępować brakujące produkty, czy jak zużyć to, co nam zostało, do przyrządzenia kolejnego dania.  

Pokażmy, że z nieidealnych warzyw i owoców można zrobić pyszny koktajl. Kiedy zostanie nam za dużo żywności zamroźmy ją lub podzielmy się z rodziną czy sąsiadami – pokażmy dziecku, że warto to robić. 

Skip to content