Nr konta bankowego: 10 1240 4025 1111 0010 6175 7085 - Przekaż 1,5% podatku nr KRS 0000445584 biuro@poranek.pl

W dzisiejszych czasach dużo mówi się o ekologii i wielu z nas stało się świadomymi konsumentami. Kupując kosmetyki, bacznie weryfikujemy składy, szukamy oznaczeń vegan friendly, bio, eco. A jak się ma sprawa z opakowaniem produktu? Czy i na nie zwracamy uwagę, weryfikując, z czego je wykonano i czy nadaje się do recyklingu?

Wyniki sondaży są zróżnicowane. Według jednego aż trzy czwarte Polaków zdążyło już zorientować się, że na rynku dostępne są kosmetyki zapakowane ekologicznie. Jednak inne badanie podaje, że jedynie co trzeci mężczyzna i co czwarta kobieta uważa sprawdzanie przyjazności dla środowiska opakowania za obowiązek każdego świadomego ekologicznie konsumenta.

 

Opakowania wielorazowe i zwrotne

Dobrym obserwowanym obecnie zjawiskiem jest nie tylko sprzedaż kosmetyków w eko opakowaniach, ale i zachęcanie klienta przez producentów do ich zwrotu. Skuteczną motywację dla konsumenta stanowi premiowanie takiego postępowania.

Jednym z pionierów, jeśli chodzi o tego typu akcje, była marka LUSH. Opakowania jej wyrobów tworzono z recyklingu, a za zwrot do sklepu pięciu sztuk klient nagradzany był maseczką.

Jest to niewątpliwie słuszny trend, dlatego można się tylko cieszyć, że również nasze rodzime marki podążają w tym kierunku.

Mydlarnia Cztery Szpaki od lat dokłada starań, aby eliminować użycie plastiku, produkować mniej zbędnych opakowań, a także wykorzystywać je ponownie. Do udziału w działaniach na rzecz poprawy losu naszej planety aktywnie zachęca swoich klientów. W tym celu marka wprowadziła opcję zwrotu zużytych opakowań po swoich kosmetykach, które można przynieść do jednego z jej sklepów stacjonarnych, oddać na targach lub odesłać. Za każdą zwróconą butelkę, słoiczek lub puszkę klient dostaje 1 punkt (o wartości 1 zł) w tzw. Programie Lojalnościowym. Zebranych punktów może następnie użyć, dokonując płatności za zakupy w Mydlarni.

Również marka {iossi} prowadzi akcję zwrotu słoików i butelek po swoich kosmetykach. Klienci, którzy dostarczą ich trzy lub więcej – drogą wysyłki lub podczas targów – otrzymują specjalny kod na kolejne zamówienie. Po jego użyciu do zakupów zostaje dodane małe serum do twarzy oraz torebka nasion, a do wysiania rośliny wprost idealne dla pszczół: lawenda, kocimiętka, chabry. Oczywiście wszystkie zwrócone do firmy opakowania są następnie ponownie wykorzystywane.

Z kolei Ministerstwo Dobrego Mydła premiuje zwroty słoików po swoich produktach rabatem. Wystarczy przyjść do sklepu z minimum pięcioma sztukami, aby uzyskać jednorazową zniżkę w wysokości 5% na całość dokonanych w momencie przekazania opakowań zakupów.

Jak deklaruje na swojej stronie internetowej Authentic Beauty Concept, firma angażuje się w rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym. Pozostając świadoma naszego oddziaływania na środowisko, bezustannie pracuje zarówno nad składnikami swoich produktów, jak i ich opakowaniami. Od pewnego czasu marka umożliwia uzupełnianie swoich kosmetyków (np. szamponów, odżywek i masek do włosów) w tzw. Refill barach. Można to zrobić w sieci salonów fryzjerskich oferujących tę markę. Jako ciekawostkę warto dodać, że opakowania Authentic Beauty Concept wykonane są w 90% z plastiku z recyklingu pokonsumenckiego (tzw. PCR), a na butelkach znajdują się etykiety Forest Film, czyli pierwszego na rynku materiału etykiet z certyfikowanej folii drewnopochodnej.

 

 

Działająca od 2015 roku perfumeria JAN BARBA to producent naturalnych perfum i kosmetyków do pielęgnacji twarzy dla kobiet i mężczyzn. W swoich produktach wykorzystuje składniki pochodzące z certyfikowanych upraw organicznych. Działając w duchu zero waste, marka przyjmuje zwroty opakowań po swoich kosmetykach – za zwrot więcej niż czterech opakowań klient otrzymuje 10% rabatu na kolejne zakupy. Co interesujące, JAN BARBA premiuje również odesłanie szklanych opakowań po… produktach innych marek. Udziela za nie zniżki o wartości 5%. Co więcej, w stacjonarnym sklepie firmy w Warszawie możemy kupić jej wyroby do własnego pojemnika czy butelki. Cenne jest również to, że większość kosmetyków w formie płynnej możliwa jest do kupna w takiej ilości, jakiej faktycznie potrzebujemy i jakiej chcemy.

W działania na rzecz ochrony środowiska włączyła się również marka YOPE. Jedną z jej najważniejszych inicjatyw ekologicznych stanowi projekt stacji refill, dzięki któremu firma ogranicza ilość nowych opakowań na rynku, jak i ilość śmieci i plastiku. Jako klienci możemy kupić w YOPE szklane butelki lub przyjść z ich pustym plastikowym opakowaniem i w jednej z sieci współpracujących z marką drogerii w całej Polsce uzupełnić kosmetyk.

Markami, które przyjęły ekologiczne podejście do opakowań, są także te oferujące kosmetyki do koloryzacji i makijażu. Dla przykładu firma Inglot wprowadziła Freedom System, serię produktów, które możemy kupić w dowolnej konfiguracji, dopasowanej do naszych realnych potrzeb. Korektory, cienie do powiek czy np. pudry są dostępne w kasetkach wielorazowego użytku, co znacznie zmniejsza ilość zużywanego plastiku. Dodatkowo marka udostępnia również kosmetyki w opakowaniach z drewna bambusowego.

Także marka Annabelle Minerals oferująca kosmetyki do makijażu mineralnego poczuwa się do odpowiedzialności za zmniejszenie ilości jednorazowego plastiku, który zużywa. Firma tworzy swoje wyroby w sposób świadomy, starając się sukcesywnie minimalizować ich wpływ na środowisko naturalnie. W swojej ofercie ma produkty do pielęgnacji i makijażu, które pakuje bez plastiku. Są to m.in.:

  • produkty w opakowaniach papierowych;
  • kremy, olejki i inne w szkle lub w aluminiowych wielorazowych słoiczkach;
  • drewniane kredki do oczu i ust.

Marka wprowadziła również nowe opakowania z surowej, niebarwionej tekturki z papierowym sitkiem wewnątrz, wielorazowe waciki do demakijażu oraz pompki wielokrotnego użytku do olejków pielęgnacyjnych.

 

Wszystko w naszych rękach

Jak widać, trend na eko opakowania wśród polskich marek zmierza w bardzo dobrym kierunku. Zacznijmy więc i my, klienci, podążać w tę słuszną stronę i kupując kosmetyki, zwracajmy uwagę na to, jak są zapakowane. Warto pamiętać, że to właśnie zmiana zachowania konsumentów wywiera realny wpływ na decyzje producentów. Można śmiało powiedzieć, że to działa w dwie strony.

Wszystko zależy od nas!



Źródło:

https://thebeauty-runway.com/lifestyle/opakowania-ekologiczne/

 

Skip to content