Nr konta bankowego: 10 1240 4025 1111 0010 6175 7085 - Przekaż 1,5% podatku nr KRS 0000445584 biuro@poranek.pl

Branża modowa przez długi czas wydawała się pozostawać obojętna wobec swojego wpływu na środowisko. Dopiero w ostatnim okresie podniesiono temat zrównoważonego rozwoju. Ekolodzy na całym świecie biją na alarm i również dla wielu z nas niedopuszczalne staje się, żeby co roku 300 tys. ton niechcianych ubrań trafiało do kosza zamiast zostać poddane recyklingowi.

To, co możemy zaobserwować, to pojawianie się na rynku coraz większej liczby ekologicznych marek. Interesujące się modą i podążające za nią osoby dążą do połączenia swojej pasji ze zrównoważonym rozwojem. Jest to powodem, dla którego wzrasta popularność ubrań z tzw. drugiej ręki, a także moda cyrkularna. W miarę upływu czasu wagi i znaczenia nabiera koncepcja gospodarki o obiegu zamkniętym. Pod tym pojęciem kryje się system ekonomiczny, którego celem jest zminimalizowanie odpadów przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu zasobów. Idea jest taka, żeby już na etapie projektowania odzieży przyjąć założenie, że wyrób powinien być łatwy do ponownego wykorzystania bądź do odzyskania z niego surowców.

 

Cyrkularność

Co kryje się pod tym pojęciem? Otóż branża modowa zmierza w swoich działaniach do zamknięcia obiegu ubrań w taki sposób, żeby nie trafiały one na wysypiska, ale na rynek wtórny. To drugie jest możliwe do realizacji przy zastosowaniu odsprzedaży, renowacji lub recyklingu. Jest to radykalna zmiana, gdyż jak dotąd twórcy mody działali przede wszystkim liniowo. Nawet jeśli sięgano po ekologiczne tkaniny, to ubrania i tak po zużyciu były wyrzucane. Sytuacji wcale nie poprawiały funkcjonujące już od wielu lat lumpeksy. Rozważając własny wkład w niszczenie środowiska naturalnego, zwracamy się zazwyczaj ku sprzedawanym w nich rzeczom z drugiej ręki. Choć działanie to jest oczywiście z założenia dobre, to jednak nie przynosi realnych zmian – rozwój rynku wtórnego w żadnym razie nie zmniejsza bowiem produkcji. Poza tym to, co kupimy w second handzie, po jakimś czasie ponownie oddamy do drugiego obiegu, a bardziej prawdopodobne, że wyrzucimy do kosza.

Decydowanie się na zakup odzieży używanej jest w rzeczy samej dobre i wskazane, nie da się jednak ukryć, że potrzeba też czegoś więcej. Restrukturyzacja jest konieczna w całym systemie segregacji i optymalizacji rynku. Na szczęście w Polsce proces ten już ruszył – rozpoczęły go takie inicjatywy jak np. Vinted, Bazar Miejski czy Ubrania do Oddania. To ta ostatnia platforma stworzyła pierwszy w naszym kraju Butik Cyrkularny.

 

Butik cyrkularny – czym jest?

Butik cyrkularny jest modelem sklepu, który funkcjonuje na zasadzie komisu. W swojej działalności często wykorzystuje również recommerce oraz usługi renowacji. W oparciu o określone reguły możemy oddać w nim do skupu swoją odzież. Po odpowiednim przygotowaniu, w tym renowacji, ubrania te wystawiane są do dalszej sprzedaży, albo w punktach internetowych, albo stacjonarnych. W Polsce sieć stacjonarną nazwano tak, jak i sam model biznesowy inicjatywy Ubrania Do Oddania – czyli Butik Cyrkularny. Są to sklepy vintage dostępne w najlepszych galeriach handlowych w kraju, znajdują się m.in. w: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Bydgoszczy, Krakowie i Łodzi. Można w nich dostać poddane selekcji i odświeżeniu ubrania z drugiego obiegu – zarówno odzież casualową, jak i vintage, markową, nawet z metkami. Co charakterystyczne, wszystkie rzeczy wyeksponowane są w formule butikowej.

 

 

Butik Cyrkularny marki Ubrania Do Oddania 

Marka Ubrania Do Oddania istnieje od 2018 roku. Na początku funkcjonowała jako platforma fundraisingowa, łącząc zbiórkę odzieży używanej ze wsparciem finansowym organizacji charytatywnych. Utworzona przez Zofię Zochniak i Tomasza Bociana firma dała się poznać szerszemu gronu odbiorców po wybuchu wojny w Ukrainie, kiedy to aktywnie i z wielkim zaangażowaniem przystąpiła do pomocy uchodźcom. Udzielała jej właśnie na zasadzie zbiórki. Można powiedzieć, że był to dla tej sieci moment przełomowy, po którym mocno się rozrosła.

Droga, jaką ubranie osoby prywatnej pokonuje do Butików Cyrkularnych, jest jasno określona i ma następujące etapy:

  • Przygotowanie odzieży w domu, gdzie będące w dobrym stanie produkty pakujemy do kartonu.
  • Przekazanie ww. rzeczy kurierowi DPD, którego wynajmuje Ubrania Do Oddania.
  • Ważenie przesyłki w magazynie – każdy kilogram ubrań oznacza złotówkę dochodu dla wskazanej przez nas, darczyńców, organizacji charytatywnej.
  • Sortowanie tekstyliów, z których część trafia do działających z ramienia Ubrania Do Oddania punktów sprzedaży i lumpeksów.
  • W wyżej wymienionych miejscach klienci mają możliwość wybrania i kupna czegoś dla siebie, za sprawą czego ubrania otrzymują drugie życie, a nie trafiają do kosza. Dodatkowo część zysków stanowi wsparcie finansowe dla organizacji charytatywnych.

Co interesujące, w Butikach Cyrkularnych mamy również możliwość skorzystania z rad odnośnie pielęgnacji odzieży, jak też pozyskania informacji w kwestii zrównoważonej mody.

Jak podają twórcy Ubrania Do Oddania, co miesiąc ze zbiórek odzieży dociera do nich ponad 100 ton tekstyliów. Na szczęście, dzięki stosowanemu przez firmę modelowi sortowania, aż 94% z nich  trafia następnie do drugiego obiegu.

 

Cyrkularność – tendencja narastająca

Opublikowana przez Komisję Europejską w 2022 roku „Strategia wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym” pociąga za sobą szereg istotnych zmian w branży modowej. Wynikną one z wdrożenia przyjętych w niej założeń, co nie będzie stanowiło wyboru przedsiębiorstw, ale ich obowiązek. Zgodnie z planem do 2030 roku branżę fast fashion (co oznacza szybką modę, czyli model opierający się na powielaniu najnowszych trendów wprost z wybiegów) ma zdominować sektor cyrkularny. Poszczególne marki będą musiały dostosować się do zaistniałej sytuacji, a co za tym idzie tendencja cyrkularności będzie narastać, a biznes zamykający obieg ubrań systematycznie się rozpowszechniać.

Przejście z gospodarowania liniowego na rzecz cyrkularnego stanowi podstawę pojęcia cyrkularności. Chodzi o maksymalne wydłużanie przydatności produkowanych ubrań.

 

Źródła:

  • https://fashionbiznes.pl/butik-cyrkularny-podbija-centra-handlowe-na-czym-polega-fenomen-tej-sieci/
  • https://fashionbiznes.pl/wlasciciel-ubrania-do-oddania-o-przyszlosci-mody-cyrkularnej-w-polsce/
  • https://dziendobry.tvn.pl/moda-i-uroda/butik-cyrkularny-co-to-jest-moda-na-ubrania-z-drugiej-reki-st5682566

 

Skip to content